شناسایی آنزیمی که از سلولها در برابر چربیهای سمی محافظت می‌کند

 محققان دانشکده‌ی بهداشت عمومیChan   در هاروارد و موسسه‌ی پزشکی Howard Hughes کشف کردند که چگونه یک آنزیم کلیدی تولید کننده‌ی چربی به محافظت از سلولها در برابر نوعی از چربیهای سمی کمک می‌کند.

 یافته‌های این تحقیق جدید به درک مبانی بیولوژیک بیماریهای شایع متابولیکی مرتبط با چاقی، نظیر دیابت نوع 2، بیماری کبد چرب و نارسایی قلبی کمک می‌کند و می‌تواند منجر به بینش‌های جدیدی برای درمان بهتر این بیماریها گردد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Cell Metabolism  بصورت آنلاین منتشر شده است.

 پرفسور Robert Farese, Jr استاد ژنتیک و بیماریهای پیچیده از دانشکده‌ی Chan  گفت: ما در مورد این یافته‌ها بسیار هیجان زده هستیم، این یافته‌ها معمایی قدیمی را حل کرده و نشان داد که چگونه سنتز چربی از سلولها در برابر اختلال عملکرد و بیماری محافظت می‌کند.

نویسنده‌ی راهبر این مطالعه، دکترChitraju وهمکارانش اتفاقاتی را که برای تری‌گلسیرید‌ها در سلول در هنگام لیپولیز می‌افتد و تبدیل آنها به اسیدهای چرب و انتقال اسیدهایچرب برای تولید انرژی به سایر بافت‌های بدن را بررسی کردند.

برای چندین دهه دانشمندان متعجب بودند که چرا برخی از تری‌گلسیریدها پس از اینکه به اسیدهای چرب تجزیه می‌شوند، در سلولها طی فرایندی به نام "re-esterification"مجدداً به شکل تری‌گلسیرید در می‌آیند. دانشمندان با بررسی این فرایند سلولی در سلولهای موش و انسان علت این مسئله را کشف کردند.

آنها دریافتند که فرایند re-esterification یا استریفیکاسیون مجدد، از یک ارگانل کلیدی در سلول بنام شبکه‌ی اندوپلاسمی (ER)محافظت می‌کند. شبکه‌ی اندوپلاسمی به ساخت محصولات سلولی مانند پروتئین‌ها و لیپیدها کمک می‌کند، شبکه‌ی اندوپلاسمی می‌تواند توسط اسیدهای چرب نه تری‌گلسیریدها تخریب شود. محققان همچنین دریافتند آنزیمی بنام DGAT1یا  diacylglycerol acyltransferase برای فرایند استریفیکاسیون مجدد، ضروری است، این آنزیم مانند یک افسر پلیس در سلول عمل می‌کند تا از دور ماندن اسیدهای چرب سمی از شبکه‌ی اندوپلاسمی اطمینان حاصل کند.

 دانشمندان برای درک بهتر حوادثی که در سلولهای مملو از چربی در هنگام چاقی اتفاق می‌افتد، باید ابتدا به بررسی عملکرد سلول در مقابله با نوسانات چربی در حالت طبیعی بپردازند.

 دکتر Tobias C. Walther یکی از نویسندگان این مقاله از دانشکده‌ی Chanگفت: یافته‌های ما، به ابداع ایده‌های جدیدی برای جلوگیری از پیامدهای چاقی بر سلامت کمک کرده است.

 منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/318731.php